Het Functioneringsgesprek! Of Inzetbaarheidsgesprek??

‘Functioneren’ gaat over uitvoeren en invullen van arbeid, de taken en handelingen. Wie is hier de (emotionele) eigenaar? Wie zit hier aan het stuur? Blijft echt lastig toch?

‘Inzetbaar zijn’ gaat over eigenaarschap voor het leveren van arbeid. Werknemer is eigenaar! Aansturing ontstaat natuurlijk! Gaaf hé?!

Onduidelijkheid in eigenaarschap veroorzaakt o.a.:

  • Verontwaardiging
  • Verzuring
  • Verzet
  • Verzuim

Werknemer is 100% eigenaar van zijn (duurzame) inzetbaarheid.

Werkgever organiseert, faciliteert, stuurt bij en stuurt aan.

De uitdaging is om, woorden, vragen en antwoorden, zo te kiezen dat er een appél gedaan wordt op eigenaarschap en oplossend vermogen.

Sjors gaat eerst zijn InZetbaarheidsPlan maken. Bijvoorbeeld hoe hij de komende 6 maanden het leveren van zijn arbeid ziet. Sjors bedenkt zelf welke obstakels (arbeidsverzuim) te verwachten zijn.

Voorbeelden van arbeidsverzuim zijn: vakantie, zorgverlof, mantelzorg, gebrek (bij) scholing, disbalans werk-privé, schulden, relatieproblemen of medische redenen.

Dat InZetbaarheidsPlan bespreekt Sjors met Cheffie.

Sjors zet op deze manier zijn stip op de horizon betreft inzetbaarheid. Cheffie stuurt en ondersteunt hem voortdurend binnen – of misschien zelfs buiten – de eigen organistaie.

Dit noemen wij InZetbaarheidsKunde.

Nieuwsgierig? Bel of mail ons eens.

Comments are closed.