De gedifferentieerde premie voor de Werkhervattingskas 2022 stijgt

Binnenkort is het weer zover. De belastingdienst stuurt in november en december weer de brieven met de gedifferentieerde premiepercentages Werkhervattingskas toe. Ten opzichte van vorig jaar zijn de percentages flink gestegen. Dit is duidelijk geworden uit een publicatie van de Staatscourant op 1 september 2021. Hier vindt je ook alvast de gemiddelde premies voor jouw sector!

Instroom in de Ziektewet en WIA gaat organisaties dus steeds meer kosten. Nog belangrijker dus om te voorkomen dat er instroom ontstaat en om ingestroomde werknemers te blijven volgen en ondersteunen. Door als werkgever na toekenning van WIA of Ziektewet een actieve rol te blijven spelen in de activering en ondersteuning van de ex-werknemer, kunnen op de lange termijn veel kosten worden bespaard.

Niet alleen de premiepercentages wijzigen in 2022. Ook de parameters voor de indeling kleine- middel- of grote werkgever wijzigen. De loonsom is leidend voor de indeling van uw organisatie.

Zoals onze klanten van ons gewend zijn, zullen we iedereen weer benaderen en vragen om de beschikkingen met ons te delen, zodat wij (kosteloos) de berekeningen van de belastingdienst kunnen controleren. Zo weet je zeker dat alle gegevens kloppen. Ben je geen klant en wil je graag dat we meekijken? Neem contact met ons op en we controleren graag (kosteloos) de berekeningen.

Rouwverlof

Hoe wordt er binnen jouw organisatie omgegaan met verlies? In de wet is er eigenlijk nog niets vastgelegd over rouwverlof. Wanneer er een direct familielid, collega of andere naaste overlijd wordt er al snel een beroep gedaan op afstemming over de inzetbaarheid van werknemer, met de werkgever. Soms zijn hierover afspraken vastgelegd in de cao of arbeidsovereenkomst. Is dit voor jouw organisatie nog niet het geval? Dan adviseren wij om dit wel te doen. Dit kan namelijk veel onduidelijkheid voorkomen.

Verlies van een naaste kan een enorme impact hebben op iemand zijn welzijn. Als werkgever kan je het verschil maken tijdens de rouwperiode. Met de juiste steun van leidinggevende, collega’s en HR, is er een lagere drempel voor rouwende werknemers om goed terug te keren op de werkvloer.

Ieder zijn behoefte is verschillend in zo`n periode. 33% van de werknemers is kort ziek na het verlies van een dierbare en 9% wordt zelfs langdurig ziek (CNV, 2021). De een vindt afleiding en structuur in een snelle werkhervatting. De ander is tijdelijk veranderd inzetbaar en heeft behoefte aan een passende oplossing. Ga daarom het goede gesprek aan met jouw werknemers in zo`n periode. Stem af wat de behoefte is van de werknemer en hoe je hier als werkgever in kan faciliteren. Zo kan (langdurige) uitval voorkomen worden.

Soms lukt het iemand niet om zelfstandig het verlies te verwerken. Ondersteuning door gespecialiseerde professionals kan dan een oplossing bieden. Wij helpen je graag bij het vinden van een passende oplossing bij rouwverwerking.

Psychosociale arbeidsbelasting

Het RIVM heeft een reeks factsheets gepubliceerd genaamd “impactvolle determinanten van gezondheid”. Een van deze factsheets is volledig gericht op de psychosociale arbeidsbelasting (PSA). PSA zorgt voor bijna 30% van de verzuimdagen en kost landelijk 3,9 miljard aan uitgaven voor werk gerelateerd verzuim.

PSA ontstaat door diverse factoren binnen en buiten het werk, welke in kaart zijn gebracht door het RIVM in de onderstaande visual. Er is geen werk waarin PSA geen rol speelt en de impact van de factoren zijn verschillend voor elke functie, team en organisatie.

De visual kan een hulpmiddel zijn om beter inzichtelijk te krijgen welke factoren en binnen jouw organisatie en werk, een risico vormen. Zo kan je gericht risico’s verminderen. Maar let op, het mes snijdt aan twee kanten. PSA leidt namelijk niet direct tot problemen, ziekte of verzuim. Dit hangt af van de balans tussen de belasting (PSA) en de belastbaarheid (veerkracht) van ieder individu.

Ga daarom de continue dialoog aan met jouw werknemers om onbalans vroegtijdig te herkennen.

Hoe luister je naar al jouw werknemers tegelijkertijd?!

Als werkgever wil je natuurlijk graag weten hoeveel werkgeluk jouw werknemers ervaren. Werkgeluk staat namelijk in direct verband met meer productiviteit, minder stress & verzuim en heeft daarmee dus ook financiële voordelen. Face-to-face luisteren naar alle werknemers in een kort tijdsbestek, kan best een uitdaging zijn. Vaak wordt er een medewerkerstevredenheidsonderzoek, ook wel MTO, ingezet als 0-meting van werkbeleving in de organisatie.

Wist je al dat Aandacht Arbo het MTO samen met jou kan uitvoeren? En dat dit veel meer is dan alleen een 0-meting? Dit begint al bij de vragenlijst. Door een nauwe samenwerking later wij deze exact aansluiten op de behoefte van jouw organisatie.

Nadat de vragenlijsten zijn ingevuld analyseren wij voor jou de data en stellen wij adviezen op waarmee de organisatie direct aan de slag kan. Dit alles bespreken we uiteraard met het management team en maken we een plan dat we met alle werknemers delen.

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Bel ons voor meer informatie, of vraag om onze infosheet over het MTO.

Comments are closed.